torsdag 29 mars 2012

När man tar det personligt.

Så var det dax igen för bakutmaning hos Söta saker.
Månadens tema är personligt.
Det satte igång tankarna ordentligt.
Jag har ju många personliga favoriter...
Knalliga pepparkakor, falska potatisbakelser, rullrån och tårta bland annat.
Bakinspirerad blir man, så det kommer nog en del recept framöver :)

Nåväl.
Efter en stunds velande bestämde jag mig för min nougatruta.
Den kaka jag återkommer till igen och igen.
Knäckig krispig botten och söt mjuk nougat på toppen.
Så suverän blandning att jag blir aldeles lycklig.
Går utmärkt att äta direkt ur frysen!

Vi börjar väl med receptet.
Plättlätt som vanligt!


När kakan är gräddad hyvlar man alltså över nougaten på den varma kakan.
Jag använder en gammal potatisskalare och en hel förpackning nougat :)


Sedan är det bara att vänta stilla till nougaten satt sig lite.
Vill man kan man då göra mönster i den.
Vill man inte låter man bli :)
Skär inte kakan för tidigt, då rinner nougaten ner i snitten,
men vänta inte tills botten svalnat helt, för då spricker den när man skär den!

Små munsbitar blir bra.
Så man kan njuta flera :)





Det var mitt bidrag till månadens sötsak.








4 kommentarer:

  1. Men åhhh... Nu blev jag ju jättesugen på dom! Hur goda som helst.. Jaja, det är väl bara att sova och hoppas på att sötsuget ger med sig ;)

    SvaraRadera
  2. Men kom hit med lite!!! FAN VAD GOTT:(

    SvaraRadera
  3. Gott gott!! Nougat är riktigt smaskigt.. :)

    Glad Påsk!
    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig en riktigt god Påskhelg!
      :)

      Radera