onsdag 31 oktober 2012

Fredagsfika!

Så var det dags igen!
Sista dagen för att lämna månadens bidrag till "månadens sötsak".
Söta sakers tema för oktober är Fredag.
 
På lokalradion här hemma är det en tjej som ofta säger "Grattis på fredag!"
Jag tycker det låter så härligt :)
Något annat som är härligt är fredagsfika!
Men en bra fredagsfika kräver sin kaka.
Lite extra allt liksom.
Också ska den räcka lääänge...
 
Som den här jordnötskakan som får bli mitt bidrag!
 
Odekorerad ser den ut som vilken kaka som helst....
 
... och så där, nu passar den på en fredagsfika!
 
Den här kakan är spröd, men ändå mastig.
Den är söt, men med ett sting av nötternas sälta.
 
Så här gör du den...
 
200 g smör el margarin
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 dl havregryn
2 dl hackade salta jordnötter
1 tsk bakpulver
(choklad att ringla över den färdiga kakan)
 
Rör smör och socker poröst.
Blanda i resterande ingredienser och knåda till en deg.
(Jag brukar köra i mixern, så då tar jag i en dl hela nötter när jag blandar med kniven. Och sedan knådar jag i en dl hela nötter för hand på slutet.)
Rulla bollar av degen.
När jag gör stora kakor lägger jag 9 på varje plåt
och degen räcker då till 27 kakor.
Vill du göra mindre kakor, rulla minder bollar! :)
 
Grädda kakorna i 175 grader ca 12-15 minuter.
Låt kakorna svalna och spritsa/ringla sedan över smält choklad av valfri sort!
 
Chokladen som blir över i spritspåsen (för det blir det ju oftast)
brukar jag alltid spritsa ut till små dekorationer som kan användas till
andra bakverk. Förvara dem tort och svalt, så håller de bra länge.
 
Sådär, då är jag klar för fredagsfika!
Så återstår bara att se om vi blir flera till fikat...
 
eller om jag får fika själv...
 
Grattis på fredag till oss alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar